← Tilbake til artikler | Publisert: 10/23/2018

Nok snakk. Nå vil vi ha handling.

Paradoksalt at en leder i et kommunikasjonsbyrå sier det har vært nok snakk, tenker du kanskje? Neida! Det er nå vår viktigste jobb begynner! Vi skal løfte frem og synliggjøre de gode løsningene, informere om mulighetene og bidra til holdningsendringene som vi er så avhengige av.

Når vi får en klimarapport fra FN som viser hvor vi er på vei, og hvor drastiske tiltak vi må igangsette, har vi ikke råd til å drøfte og vurdere. Vi er avhengig av endringer i industri og forbruksvaner, og mye større investeringer i fornybar energi.

Da er det provoserende når store aktører, som Statoil/Equinor, klapper seg selv på skulderen og sier de er blitt et bredt energiselskap som investerer masse i fornybart (over 90% av investeringene går stadig til olje og gass).

Da er jeg mer imponert over de som bryter ut og starter på egenhånd fordi de ikke synes markedet er som det burde. De som gjør det kult å dele, hipt å reparere og de som gjør grønne valg mer attraktive og lønnsomme.

Handling, handling, handling

På årets innovasjonstale ble vi fortalt at Merkevaren Norge er bærekraft, og at vi skal være en “bærekraftspionér”. Samtidig hører vi aktører fra næringslivet be om strengere reguleringer og høyere innkjøpskrav fra staten, insentiver og tilrettelegging for at det skal lønne seg å ta disse bærekraftige valgene.

Politikerne svarer med snakk om utredelser og om å ikke forhaste seg. De lener seg på fornybar energi og elbiler.

Faktum er at Norge har slitt med å kutte sine egne utslipp – også når den eksporterte oljen er ekskludert fra regnestykket. Våre nordiske naboer slår oss, og Kina knuser oss når det kommer til elbusser. Oss, som skal være et foregangsland innen bærekraftige løsninger.

Heldigvis finnes det initiativtakere innen det private. De som bryter ut og setter egne standarder. Disse vil vi jobbe mer med i 2019. Er du en av dem?

Lignende artikler

Illustrasjoner: Mer enn bare pynt for din merkevare

5/7/2024

Illustrasjoner: Mer enn bare pynt for din merkevare

Hvorfor jobbe med et lite byrå?

10/27/2020

Hvorfor jobbe med et lite byrå?

Hvordan er det å jobbe med Big Fish?

10/27/2020

Hvordan er det å jobbe med Big Fish?

Kommunikasjon mot grønnvasking

10/19/2020

Kommunikasjon mot grønnvasking