Kommunikasjon mot grønnvasking

Som et kommunikasjonsbyrå kjenner vi på et stort ansvar for hvordan våre kunder og samarbeidspartnere snakker om bærekraft og grønne eller klimavennlige tiltak. Det er vårt ansvar at begrep som dette fylles med mening og gjenspeiler virkeligheten.

Vi har signert Grønnvaskingsplakaten fordi vi synes dette er viktig og fordi vi ikke kan kjempe denne kampen alene. «Bærekraft» er allerede så misbrukt i markedsføring at det vanskelig å ta bedrifter som markedsfører seg som grønne på alvor. Men tiltak som faktisk er bra for miljøet fortjener å bli sett!

Tiltak som faktisk er bra for miljøet fortjener å bli sett!

 

Åpenhet og tillit

Man må gjerne fortelle hva man gjør som er bra, men det bør være i en naturlig kontekst og i et omfang som gjenspeiler virkeligheten. Én enkelt satsning på ett prosjekt fortjener kanskje ikke et eget menypunkt på hjemmesiden? Og konkretiser! Hva nøyaktig er det dere gjør, og hvorfor er dette bedre enn andre alternativer? Bruk et språk som folk flest forstår. Unngå de generelle og abstrakte begrepene.

Ved å åpne opp om utfordringene dere står overfor og fortelle mer nyansert og ærlig om hva dere gjør, kan dere skape mer tillit, som er en av de viktigste ingrediensene i moderne merkevarebygging.

 

Vær litt kreativ

Mange bedrifter benytter seg av byråer som oss. Vi anser det som en viktig jobb å stille kritiske spørsmål til det som kommuniseres og å be våre kunder utdype og forklare hva  bærekraft betyr hos dem. Vi brenner for at innovative og fremtidsrettede løsninger får oppmerksomhet og hjelper deg gjerne med å finne kreative måter for å skape engasjement og synlighet!