Eiendomsbransjen og design: En kjærlighetshistorie

Spankulerer du i Oslos gater ser du små og store byggeprosjekter nesten overalt. Flere av prosjektene har egne navn og identiteter, og du kan følge dem på både Instagram og Facebook. Som designer er det interessant å følge med på hvordan mange av utbyggerne (endelig) har tatt profilering til seg.

Da jeg først begynte å jobbe med næringsbygg ble nye prosjekter ofte presentert med noen A4 ark i en omslagsmappe. Man støttet seg i høy grad på det sterke og solide navnet til utbyggeren.

Nå, 8 år senere, har denne bransjen for alvor fått øynene opp for verdien av et godt konseptgrunnlag og mulighetene innen kommunikasjon. Byggeprosjekter får i større grad et eget uttrykk og en troverdig identitet, der det faktatunge krydres med mer lekne innspill.

Dette konseptet og den visuelle profilen blir på mange måter bindeleddet mellom bygget og området, og livet omkring det. Barcode, Sundkvartalet, Sentralen og Vulkan har alle klart å etablere tydelige profiler, knyttet både til arkitektur og leietakere.

Min kjærlighet til byggebransjen

Når man jobber prosjektbasert blir man spesielt knyttet til prosjektene man får følge fra krybbe til marked, og det er ofte tilfelle med disse prosjektene. Vi får se skissene av bygget når det fremdeles er i utviklingsfasen. Vi får vite ambisjonene til utbyggeren og visjonene til arkitekten. Og sammen utvikler vi det som skal gjøre nettopp dette bygget til noe eget.

Innad i bransjen er disse aktørene gode til å vise seg frem. De har høye ambisjoner, nettverk og ressurser til å gjøre det aller meste. Det investeres i dronefilmer, interaktive apper og VR-visninger. Men mye av dette glemmes når kommunikasjonen vendes utover og mulighetene her er bare så vidt rørt.

Det er nettopp alle disse mulighetene som finnes i denne bransjen – innen miljø og bærekraft, teknologi, kommunikasjon – som den så attraktiv og spennende for meg. Jeg er overbevist om at vi kun har sett begynnelsen av en forrykende reise.

Fordelen med det gode konseptet

Vi lever i en opplevelsesøkonomi der identitet og tilhørighet er viktige elementer. Vi former oss selv gjennom opplevelsene vi deler i sosiale medier. Dette er realiteten i de fleste bransjer.

Ved å utvikle et konsept og en god profil gjør man det enklere for folk å forstå servicetilbudene og de tekniske løsningene bygget tilbyr. Man bryter det ned, fjerner unødvendige og forstyrrende teknikaliteter og presenterer kjernen. Det gjør at man kan skille seg ut fra massen og vekke nysgjerrighet. Dermed blir det enklere å bygge opp relasjonen, tilhørigheten og lojaliteten mellom prosjektet og relevante målgrupper.