← Tilbake til artikler | Publisert: 3/31/2021

Squarespace, Lego eller Duplo

Markedet består av utallige løsninger for at din bedrift skal kunne få seg en nettside. Men hvilken skal man velge? Hvor viktig er valget? Er ikke en nettside bare en nettside? Hvorfor betale mer for en nettside når man kan få en til halve prisen?

Ferdig nettside klar til kjøp

Du har kanskje hørt om Wix og Squarespace, to av de mer populære nettside-tjenestene som finnes i dag og er så enkle at hvem som helst kan få en profesjonell nettside uten å kunne design eller programmering. Salgspitchen er i hvertfall imponerende, og markedsføringen til disse er såpass aggressiv at de fleste har hørt om de. Men er det så lurt?

Både ja og nei

Jeg mener det absolutt er verdt det i visse situasjoner. Er du litt over gjennomsnittlig datakyndig og har en startup eller liten bedrift. Om du ikke tenker spesielt på skalerbarhet og unik identitet så er dette verktøyene for deg. Vi har i noen tilfeller anbefalt å gå for en slik løsning da kravene og budsjettene ikke snakker sammen.

Men om du er en etablert bedrift med en utarbeidet visuell identitet som krever skreddersydde og skalerbare løsninger vil du oppleve å jobbe mer mot malverket enn med det. Her er fem ting å tenke på når du skal lage ny nettside.

Det er flotte maler hos Squarespace og man kan absolutt lage noe som ser fint ut, men allerede i eksempelkategoriene ser vi at målgruppene ikke er store.

Stjeler de jobb fra oss

Jeg blir til tider spurt om jeg føler meg truet over disse tjenestene, de stjeler jo jobb fra dere. Svaret er at jeg ikke er bekymret og om jeg får lov kan jeg utdype såpass:

Disse tjeneste har vært en stund på markedet nå, og jeg er i grunn veldig positiv til de. De er ment for de med lavere budsjetter, som trenger en nettside for å komme seg inn i markedet. I mange tilfeller har vi hatt kunder som er klare for å gå videre fra tjenester som dette og få seg sin egen nettside.

Det er som å bygge noe komplisert med Duplo, det blir stort og klossete og ville vært bedre løst med Lego.

Jeg har hørt flere historier av bedrifter som ønsker å starte med feks. Squarespace, men opplever verktøyene som kompliserte, så brukeropplevelsen blir litt som dette:

  • De hyrer inn en ekstern for å behandle det kompliserte malverket
  • De ønsker å ekspandere og trenger å hyre inn noen igjen
  • De ønsker noe spesifikt men malverket de bruker støtter ikke det
  • De må bytte mal, det er komplisert, må hyre inn noen igjen
  • Det nye malverket funker ikke med gammelt innhold, de må tenke på nytt igjen
  • De har nå hatt flere ulike som har jobbet med siden og det er nå null kontroll på hvem som kan hva

Jeg er ikke bekymret fordi enn så lenge er malverkene nettopp dette; malverk. Det er som å bygge noe komplisert med Duplo, det blir stort og klossete og ville vært bedre løst med Lego. Du kan for all del lage noe flott, og mange av sidene ser veldig bra ut, men det er ikke ment for unike opplevelser.

Kanskje satt veldig på spissen her, men som en stor Lego-fan i barndommen var dette min holdning til Duplo og Lego

Enkelt om man ønsker

Til nå virker det som om malbaserte løsninger er helt håpløse og den eneste måten å få en god nettside er å kontakte profesjonelle. Det er ikke helt det jeg ønsker å formidle, men jeg mistenker det finnes en del feile oppfatninger om disse verktøyene. Du kan veldig raskt opprette enkle nettsider uten alt for mye arbeid og mye av det tekniske blir tatt hånd om uten at du trenger å forstå eller kunne noe av det. Og det er fantastisk. Men det er ikke en nettside på 1-2-3. Det krever tid og i mange tilfeller kompetanse for å få resultatet til å bli nøyaktig slik man ønsker. Og i slike situasjoner ender man likevel opp med å måtte hyre inn noen som kan dette. Og høyere krav fører til flere timer i et malverk som ikke nødvendigvis var ment for det du ønsker å oppnå.

Et marked for begge

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, det er plass til begge. På samme måte som man i dag kan få kjøpt en logo for nesten ingenting av designere som ikke kjenner din bedrift. Det er et marked for det, men når en kunde ønsker en logo med tyngde basert på kreative prosesser som involverer kunden, er vi der. På samme måte som vi er der når en kunde trenger en nettside som fyller deres behov og ingen andres.

Vi har kreative prosesser for å lære oss om hvem kunden er, hva de ønsker å kommunisere og hvilke spesielle behov de har for plattformen sin. Vi designer fra bunn med sterkt grunnlag, vi planlegger kundereisen, vi designer og skreddersyr fra bunnen av slik at kunden får siden nøyaktig som de ønsker. Det er plass for oss begge. Skal du ha en enkel landingsside med kontaktskjema kan du vurdere disse verktøyene. Skal du ha en mer tilpasset løsning kan du kontakte oss.

Lignende artikler

God historiefortelling er nøkkelen til en sterk merkevare

11/9/2023

God historiefortelling er nøkkelen til en sterk merkevare

Hva er egentlig en visuell profil?

2/11/2022

Hva er egentlig en visuell profil?

Øk synligheten med en grønnere nettside

1/12/2022

Øk synligheten med en grønnere nettside

Designmagi

5/5/2021

Designmagi