← Tilbake til artikler | Publisert: 1/7/2020

Ny nettside? Hva bør du tenke på da?

Det finnes utallige malbaserte løsninger på nett, og det finnes byråer, som oss, som skreddersyr nettsideløsninger. Hvordan velger du den løsningen som er best for deg? Her er 5 ting du bør tenke på.

1. Tenk strategisk

Mange føler nok at man «må» ha en nettside i dag, litt som man «må» være på Facebook for å vise at man eksisterer. Men en nettside er en av de viktigste eksterne kommunikasjonskanalene du har, og ofte er det her nye kunder eller samarbeidspartnere ser deg for første gang. Nettsiden din bør derfor utvikles med et klart formål. Gjør du dette, kan nettsiden bli et viktig strategisk verktøy.

Hva du ønsker å oppnå bør styre alle valg og prioriteringer du tar når nettsiden utvikles.

Les også: 5 tips til din nye nettside

2. Tilpass løsning etter behov og innhold

Satt på spissen så må du tilpasse innholdet ditt etter malen når du velger en malbasert løsning, mens med skreddersøm tilpasses nettsiden innholdet ditt.

For mange fungerer eksisterende maler helt fint – det finnes tross alt veldig mange – mens for andre vil ikke den optimale strukturen finnes blant disse. Med feil mal kan man ende litt som et barn som febrilsk forsøker å få en firkantet brikke inn et sirkelformet hull. Da kan det lønne seg å investere i å utvikle et oppsett spesielt tilpasset deg og ditt innhold.

3. Ta høyde for vedlikehold og sikkerhet

Mange malverk baserer seg mye på plug-ins, eller eksisterende løsninger som er utviklet av en tredjepart. Bakteppet med dette er at man blir avhengig av at de som utviklet disse fortsetter å oppdatere dem. Jo flere plug-ins man benytter, jo mer sårbar blir man for at noen av disse blir utdatert og at deler av nettsiden slutter å fungere. Utdaterte plug-ins skaper dessuten store sikkerhetshull og er en inngang for hackere.

Vi benytter også plug-ins, for eksempel for søkemotoroptimalisering og anti-spam, men vi holder det til et minimum og benytter kun plug-ins som er utviklet av store og veletablerte leverandører.

4. Tenk langsiktig

En nettside skal være levende og bør oppdateres for å forbli relevant. Hvor store endringer ser du for deg i struktur og innhold? Skal et bilde kunne byttes ut med en film? Skal en stillingsannonse byttes ut med en nyhetssak? Hvor ofte skal det gjøres oppdateringer, og hvor mange skal kunne redigere nettsiden?

Valg av publiseringsverktøy (CMS) er viktig med tanke på alt dette. Dette er programvaren nettsiden er bygget i og vil legge føringer for hvordan man publiserer og endrer innhold.

WordPress er det mest brukte CMS-systemet globalt og har store, internasjonale aktører som brukere. Dette gir en sikkerhet med tanke på hyppige oppdateringer og utvikling av nye løsninger. I tillegg er systemet enkelt å forstå og brukervennlig også for folk uten store datakunnskaper. WordPress er en «open-source»-plattform, som betyr at man ikke låser seg til en leverandør – litt det motsatte av Apple: Andre byråer vil kunne gjøre endringer i en nettside som er bygget i WordPress, og løsninger som utvikles av én gjøres tilgjengelig for alle.

5. Vær realistisk

Det finnes utallige muligheter på en digital plattform, og nettsiden kan ha både innloggings- og chat-funksjoner, kalendere og betalingsmuligheter. Tenk over hva du trenger, og ikke minst hva du kan bemanne. En kalender eller blogg med lite aktivitet ser stusselig ut, og en chat der man ikke får svar skaper irritasjon.

Er det vanskelig å finne løsningen som passer for deg? Ta kontakt, så hjelper vi deg i gang!

Lignende artikler

God historiefortelling er nøkkelen til en sterk merkevare

11/9/2023

God historiefortelling er nøkkelen til en sterk merkevare

Hva er egentlig en visuell profil?

2/11/2022

Hva er egentlig en visuell profil?

Øk synligheten med en grønnere nettside

1/12/2022

Øk synligheten med en grønnere nettside

Designmagi

5/5/2021

Designmagi