← Tilbake til artikler | Publisert: 1/6/2021

Gjør nettsiden til din viktigste salgskanal

Hvis du fortsatt har en nettside fordi du «må» være på nett i tilfelle noen søker deg opp, har du feil fokus. Nettsiden din kan og bør være ditt viktigste strategiske verktøy innen salg, kommunikasjon og branding. Og når du innser dette, åpner det seg et hav av nye og spennende muligheter!

Nettsider anno 2021 byr på helt andre muligheter enn de gjorde for noen år siden. Teknologien som ligger bak nettsidene utvikler seg, de ulike nettleserne utvikler seg, og søkemotorene, som google, utvikler seg enda raskere. Du møter mange viktige interessenter via hjemmesiden din. Derfor bør du ta denne plattformen på alvor og sørge for at nettopp din nettside utnytter dagens teknologi og muligheter.

Ta kontroll med nettsiden

De aller fleste av oss bruker nettet for å finne informasjon, lete etter løsninger eller sammenligne alternativer. Dette gjør vi både som privatpersoner og når vi er på jobb. Derfor bør du ta kontroll og sørge for at de som googler havner på nettopp din nettside, og over hva som møter dem der.

Dette setter krav både til måten nettsiden designes og kodes på, og ikke minst til innholdet du publiserer. Det å utvikle en ny nettside krever tid og ressurser internt og må anses som en langsiktig og viktig investering i selskapet.

Skal du ha nye nettsider? Her er 5 tips!

Ditt ansikt utad

For mange er nettsiden det første møtet med en bedriften, og i dag er det større sjanse for at målgruppene dine besøker hjemmesiden din enn at de møter noen av de ansatte.  Nettopp derfor er nettsiden bedriftens viktigste ansikt utad.

Både potensielle kunder, nye samarbeidspartnere eller ansatte vil bedømmer bedriften basert på inntrykket de får på hjemmesiden. Dette inntrykket kan du påvirke ved å skape en god brukeropplevelse, med godt innhold og smidig teknologi.

Dersom nettsiden for eksempel ikke fungerer på mobil eller innholdet er utdatert, gir ikke dette et inntrykk av at du er en moderne og seriøs aktør – uavhengig av hvilken bransje du opererer i.  

Utnytt muligheten

En lite gjennomtenkt nettside er et hav av uutnyttede muligheter.

Du har muligheten til å skape interesse og å vekke nysgjerrigheten til de som er på nettsiden din. Ved å ta denne muligheten på alvor, kan du gi de besøkende en grunn til å foretrekke deg fremfor dine konkurrenter. Dette oppnår du ved å ta kontroll over hele brukeropplevelsen. Sørg for at nettsiden din representerer deg på en god måte og at den formidler det du ønsker å si på en troverdig og genuin måte.

Du har sikkert en tanke om hvem som er dine viktigste målgrupper og hvordan du ønsker å posisjonere deg i markedet. Kanskje har du til og med en mening om hvilke assosiasjoner og verdier selskapet ditt skal stå for? La dette også forme nettsidene dine.

Har du spørsmål om hva dette betyr for deg i praksis? Ta kontakt, så hjelper vi deg videre 🙂

Lignende artikler

Øk synligheten til din virksomhet med en sterk visuell profil

4/7/2021

Øk synligheten til din virksomhet med en sterk visuell profil

Bransjesnakk

– Trude Svardal

Squarespace, Lego eller Duplo

3/31/2021

Squarespace, Lego eller Duplo

Bransjesnakk

– Magnus Moholdt

Vi har nettopp levert vår raskeste nettside noensinne

2/24/2021

Vi har nettopp levert vår raskeste nettside noensinne

Bransjesnakk

– Magnus Moholdt

Design- og arkitektfirma tiltrakk seg attraktiv kompetanse med reprofilering

2/12/2021

Design- og arkitektfirma tiltrakk seg attraktiv kompetanse med reprofilering

Bransjesnakk