← Tilbake til artikler | Publisert: 1/29/2019

Big Fish feirer 20 år!

I 1999 lanserer Apple sin første iBook, nyetablerte Google jobber med å få finansiering på plass, og selskapet Big Fish blir til. Smarttelefoner, reality-shows og sosiale medier fantes ikke. Mye har skjedd i vår bransje i løpet av vår levetid.

Big Fish ble etablert for å tilby effektiv og god kommunikasjon til de som mente de store, dominerende byråene ble for dyre og trege. Vi var et effektivt og smidig team som hadde det som var etterspurt: Grafiske designere og idéutviklere. Resten outsourcet vi ved behov.

Skjermbilde av Big Fish sin nettside anno 2008

Big Fish sin nettside anno 2006

På nittitallet var det kun de største bedriftene som hadde egne nettsider. Det skulle ikke så mye til for å imponere med enkle teknologiske løsninger, og det var ikke snakk om søkemotoroptimalisering eller brukergrensesnitt.

Vi hadde hyller med oversikt over fargekoder og papirtyper, og vår viktigste samarbeidspartner var trykkeriet. Prosjektene lagret vi på brente CD-rom.

I løpet av 20 år har vi rukket å oppleve og delta i mye. Vi utviklet konseptet bak den første TV-reklamen for Big Brother i 2001, designet en av Norges mest gjenkjennbare statuetter, Gullruten, i 2002, og lanserte fotballkort med spillere fra tippeligaen i 2006. Lenge var Postbanken Eiendomsmegling vår største og viktigste kunde, til sammenslåingen med DNB. Vi har overlevd digitaliseringen, en finanskrise og økt konkurranse, med et mylder av byråer og billige nettbaserte løsninger.

Logodesign for Gullruten 2002 og redesign i 2019

Logodesign for Gullruten 2002 og redesign i 2019

Den gode historien og enkelhetsprinsippet

Navnet Big Fish er inspirert av Hemingways klassiker, The Old Man and the Sea: «My big fish must be somewhere”. Hemingway er en av tidenes beste historiefortellere og hadde en utrolig evne til å si mye med få ord. Dette, som hos oss ble døpt «enkelhetsprinsippet», har vært en bærebjelke i firmaet siden dag én. Det handler om å si ting som de er uten for mye dilldall. Det handler om å si det som trengs, ikke alt mulig annet.

Akkurat dette har holdt seg, om ikke forsterket seg, med tiden. Kommunikasjon er helt avgjørende for de fleste virksomheter i dag og satses på i en mye større grad enn tidligere. Våre leveranser har gått fra å være en uavhengig investering og tilleggsgode, til å være en strategisk nødvendighet.

Klimaengasjement

Tidlig bestemte Big Fish seg for at det var visse bransjer og industrier vi ikke ønsket å jobbe med, som tobakk. Dette etiske standpunktet ble raskt utviklet til et mer aktivt engasjement.

Giftdumpingen i Oslofjorden tidlig 2000-tallet ble den utløsende saken som avgjorde vår skjebne som miljøengasjerte. Med navnet vårt føltes det naturlig å engasjere seg i det maritime miljøet, og vi oppsøkte miljøorganisasjoner og startet samarbeidet med Neptune Network.

Klimasaken har bare blitt mer relevant de siste årene, og vårt ønske om å bruke kommunikasjon og kreativitet til å bidra i denne saken står fremdeles like sterkt.

Samtale mellom grunnlegger Eirik og daglig leder Mari

Samtale mellom grunnlegger Eirik og daglig leder Mari

Hva har endret seg?

Det er lett å peke ut de store endringene i vår bransje, med nye mediestrukturer, økt hastighet og digitale kommunikasjonskanaler. Internett er ikke lenger et mysterium for folk flest, vi designer nesten ikke trykksaker og «alle» har egen nettside. Kundene våre har fått en betydelig større forståelse for mulighetene som finnes – og med det høyere forventninger til det som leveres.

Bilde av gammel og ny logo for Big Fish

Vår egen logo har også utviklet seg med tiden

En av de store milepælene i Big Fish sin historie var da vi besluttet å få utviklingskompetanse internt og ansatte Magnus som front-end utvikler i 2012. Bredden i det vi leverer i dag er mye større enn for 20 år siden og nye muligheter setter nye krav til vår interne kompetanse. Det er nettopp dette som gjør vår bransje så spennende. Endringene ser ikke ut til å senke farten, og ingen vet hva morgensdagens teknologiske løsninger vil bety for oss og våre kunder.

Vi ønsker fremdeles å være et lite, effektivt og fleksibelt byrå, med tette relasjoner til kundene våre. Det krever at vi er oppmerksomme på endringene som kommer, og at vi forblir nysgjerrige og villige til å lære. Vi i Big Fish er heldige som har kunder som tillater oss å utvikle oss i takt med deres nye behov. Det siste året har vi gjort nye satsinger internt og fremtiden ser veldig spennende ut. Vi gleder oss til de kommende 20!

Lignende artikler

Øko-vandalisme? Ja, takk

4/25/2023

Øko-vandalisme? Ja, takk

Big Fish fisker i Florø

3/8/2021

Big Fish fisker i Florø

Kreativitet på lån: Frida

2/12/2021

Kreativitet på lån: Frida

Lovdata sin nye visuelle profil

2/12/2021

Lovdata sin nye visuelle profil