Ny nettside? Hva bør du tenke på da?

Det finnes utallige malbaserte løsninger på nett, og det finnes byråer, som oss, som skreddersyr nettsideløsninger. En nettside kan være store nettverk av undersider, eller det kan være én enkelt scrolleside. Så hvordan velger du den løsningen som er best for deg? Og hva bør du prioritere? Her er fem tips til hva du bør tenke på.

1. Nettsiden som strategisk verktøy

Mange føler nok at man «må» ha en nettside i dag, litt som man «må» være på Facebook for å vise at man eksisterer. Men en nettside er en av de viktigste eksterne kommunikasjonskanalene du har, og ofte er det her nye kunder eller samarbeidspartnere ser deg for første gang. Nettsiden din bør derfor utvikles med et klart formål. Gjør du dette, kan nettsiden bli et viktig strategisk verktøy. Hva du ønsker å oppnå bør derfor styre de valgene og prioriteringene du tar når nettsiden utvikles.

2. Tilpass etter behov og innhold

Enkelt sagt kan man si at med en malbasert løsning må du tilpasse innholdet ditt etter malen, mens med skreddersøm tilpasses nettsiden innholdet. For mange fungerer eksisterende maler helt fint – det finnes tross alt veldig mange – mens for andre vil ikke den optimale strukturen finnes blant de eksisterende malene. Med feil mal kan man ende litt som et barn som febrilsk forsøker å få en firkantet brikke inn et sirkelformet hull. Da kan det lønne seg å investere i å utvikle et oppsett spesielt tilpasset deg og ditt innhold.

3. Vedlikehold og sikkerhet

Mange malverk baserer seg mye på plug-ins, eller eksisterende løsninger som er utviklet av en tredjepart. Bakteppet med dette er at man er avhengig av at de som utviklet disse fortsetter å oppdatere dem. Jo flere plug-ins man benytter, jo mer sårbar blir man for at noen av disse blir utdatert og at deler av nettsiden slutter å fungere. Utdaterte plug-ins skaper dessuten store sikkerhetshull og er en inngang for hackere.

Vi benytter også plug-ins, for eksempel for søkemotoroptimalisering og anti-spam, men vi holder det til et minimum og benytter kun plug-ins som er utviklet av store og veletablerte leverandører.

4. Behov for fleksibilitet

En nettside skal være levende, og ofte vil behovene man har endre seg med tiden. Hvor store endringer ser du for deg i struktur og innhold? Skal et bilde kunne byttes ut med en film? Skal en stillingsannonse byttes ut med en nyhetssak? Hvor ofte skal det gjøres oppdateringer, og hvor mange skal kunne redigere nettsiden?

Valg av publiseringsverktøy (CMS) er viktig med tanke på alt dette. Dette er programvaren nettsiden er bygget i og vil legge føringer for hvordan man publiserer og endrer innhold. Vi benytter WordPress for alle nettsider vi ansvarlige for.

WordPress er det mest brukte CMS-systemet globalt og har store, internasjonale aktører som brukere. Dette gir en sikkerhet med tanke på hyppige oppdateringer og utvikling av nye løsninger. I tillegg er systemet enkelt å forstå og brukervennlig også for folk uten store datakunnskaper. WordPress er en «open-source»-plattform, som betyr at man ikke låser seg til en leverandør – litt det motsatte av Apple: Andre byråer vil kunne gjøre endringer i en nettside som er bygget i WordPress, og løsninger som utvikles av én gjøres tilgjengelig for alle.

5. Funksjonalitet

Det finnes utallige muligheter på en digital plattform, og nettsiden kan ha både innloggings- og chat-funksjoner, kalendere og betalingsmuligheter. Tenk over hva du trenger, og ikke minst hva du kan bemanne. En kalender eller blogg med lite aktivitet ser stusselig ut, og en chat der man ikke får svar skaper irritasjon.

Bevegelser og visuelle effekter kan brukes strategisk for å lede blikket til besøkende dit du vil, formidle informasjon eller for å skape en liten finesse som skiller deg fra andre. En nettside trenger ikke å være stor og kompleks for å imponere eller informere. Ofte kan det lønne seg å skrelle fra og forenkle, og heller krydre med egenartede detaljer. Husk at nettsiden skal formidle hvem du er på en troverdig måte.

Har du spørsmål om hvilken nettsideløsning som kan fungere for deg? Ta kontakt for en uforpliktende snakk.