Kunsten å se seg selv utenfra

Det er en grunn til at matematikere ikke bør hjelpe fjerdeklassinger med matteleksene, eller at diskusjoner med ingeniører fort fører til himling med øynene. De snakker rett og slett ikke samme språk som «oss andre». Lignende utfordringer kan fort oppstå når du skal formidle budskapet ditt til utenforstående. De elementene som er selvsagte og helt sentrale for deg, er ikke nødvendigvis det som overbeviser andre.

Hva er det viktigste ved din bedrift? En fra utviklingsavdelingen vil kanskje svare noe ganske annet enn en fra markedsavdelingen, eller en fra HR.  Og det er ikke nødvendigvis noe av dette som overtaler en potensiell investor, samarbeidspartner eller nye ansatte.


Det å kommunisere effektivt er en kunst. Det handler om å bygge en historie, formidle den på en troverdig måte, og å holde seg til den. Dette er vi i Big Fish eksperter på. Sammen går vi igjennom fire steg for å nå målet:

1. Alt på bordet

For å bli kjent med dere, ønsker vi å få så mange detaljer som mulig. Vi vil vite hva ledelsene, de ansatte og kundene sier, vi vil lære om strategien, målsetninger, markedet og konkurransen deres. Kort sagt vil vi bli kjent med DNAet i selskapet.

2. Skrelle fra

Så kommer den vanskeligste delen: Å skrelle fra. Vår jobb er å utfordre dere på hva som faktisk er viktig å formidle, og å gi slipp på resten

3. Spisse budskapet

Deretter begynner det kreative arbeidet med å gjøre budskapet selgende, aktuelt og engasjerende for de relevante målgruppene.

4. Forme konseptet

Når budskapet sitter, utvikler vi et konsept, der vi setter tonen og et helhetlig uttrykk som skal fungere som en verktøykasse for videre kommunikasjonsarbeid.


Dere kjenner produktet, tjenesten og målgruppene – vi kjenner kommunikasjonsmulighetene og tilpasser disse etter deres behov. 

Kan vi hjelpe deg? Ta kontakt for en uforpliktende prat!

Det kan være vanskelig å forstå hvorfor ingen kjøper ideen din. Problemet kan ligge i måten du presenterer den på.