Hva ligger egentlig i en visuell profil?

Det tydeligste i en bedrifts visuelle profil er kanskje logoen og fargene. Men dette er ikke tilfeldige design i vårens trendfarger. Det burde i hvert fall ikke være det.

«Jeg trenger bare en logo»

Hvis jeg ber deg tenke på Apple, dukker sikkert logoen deres først opp. Men tenk på hvordan butikkene er innredet; hvordan mac’ene er plassert med nøyaktig samme avstand mellom seg. Hvordan logoen er plassert på produktene. Hvordan innpakningene ser ut, eller nettsiden. Da tenker du kanskje ryddig, systematisk og minimalistisk? Gode produktbilder og lite annet? Hvitt og sort for det meste? Det er dette som utgjør Apple sin visuelle profil. Og ingenting av dette er tilfeldig.

Toppen av isfjellet

Sterke merkevarer har aldri kun en logo. Logoen rammes inn og fremheves av bevisst bruk av farger, fonter, bilder, ikoner, «tone of voice» – det vi kaller den visuelle profilen. Og denne profilen er bygget på og forankret i et strategisk grunnlag. Det handler om hvordan organisasjonen deltar i debatter og fremstår i sosiale medier, det handler om hvordan annonsene og nyhetsbrevene deres ser ut, hvor leken eller seriøs tonen er, og hvilke assosiasjoner de gir. Det handler om en gjennomtenkt helhet i all utadrettet kommunikasjon.

Oppgaven til den visuelle profilen er å bygge og styrke selskapets identitet. Den skal formidle og overbevise. Både ansatte i bedriften og kunder skal kunne relatere til og gjenkjenne det det ser. Derfor bør det visuelle være forankret i selskapets faktiske verdier og strategi.

Trenger du en ny logo?

Vår oppgave er å stille de riktige spørsmålene som utfordrer deg til å konkretisere og å sette ord på ting. Deretter omgjør vi disse ordene til visuelle uttrykk. Det er vår jobb å forstå din bedrifts bransje, målgruppe, strategiske posisjon og interne kompetanse, og å bake dette inn i den visuelle profilen.

Alle bedrifter trenger ikke nødvendigvis maler for konvolutter og brevark, innredning av butikker, uniformering av ansatte eller foliering av biler, men mange har godt av en solid visuell profil – noe litt mer enn kun en logo.

Ta kontakt for en uformell prat om hva vi kan gjøre for deg!