Designmagi

Enkelt forklart handler design om å forme brukeropplevelser - være seg for kunder, elever, sponsorer, partnere, samfunnsaktører, eller søkere. Det handler om å forenkle budskap og å gjøre den tilgjengelig for andre. Når man forstår dette avdekker man et enormt og uutnyttet potensiale i veldig mange bransjer.

I en splittet og kaotisk verden, med dystre fremtidsprognoser og enorme utfordringer, trenger vi tydelig og presis forskning. Vi trenger klare og relevante budskap som vi som forbrukere kan lene oss på og som samfunnsborgere kan presse politikerne med. Vi trenger forskere som løfter blikket utover massen og som anser oss som en vel så viktig målgruppe som deres egne kolleger og bransjens tidsskrifter.

Tenk brukeropplevelse

Når man utvikler nye teknologiske løsninger, som en app for å redde matsvinn, booke en bysykkel eller enklere overføre penger, vet man at brukersnittet er helt avgjørende. Teknologien bak er selvfølgelig viktig, men funksjonene skal virke sømløse, strukturen skal være intuitiv, og brukeren skal finne det de ser etter med færrest mulig trykk. Et spenstig og lekent design som gjør opplevelsen mer spenstig og aktuell er heller ikke å forakte.

Denne tilnærmingen kan andre bransjer lære av. Det handler om å bryte ned og å pakke den kunnskapen og ekspertisen man har, eller de tjenestene man tilbyr, inn i enkle og forståelige konsepter for brukeren. Det handler mye om å gjøre seg attraktiv, men like mye om å gjøre seg relevant.

Jeg kan ikke gjøre annet enn å sitere denne artikkelen i DN:

Designere håndterer krysningspunktet mellom hva brukerne trenger, hva teknologi kan by på og hva organisasjoner kan levere. Noe av fagets styrke er den metodiske tilnærmingen til det kulturelle, sosiale, emosjonelle og sanselige. Slike menneskelige faktorer får som oftest altfor liten oppmerksomhet i utviklingsprosesser.

Designerens blikk

Designerens metodiske tilnærming, eller designerens blikk, har spesielt mye å tilføre de bransjene som til nå kanskje har ansett design som litt “jålete” eller usaklig. Akademikere, forskere, ingeniører, teknikerne. De “nerdete” bransjene som er så faglig sterke og tunge at det er vanskelig å henvende seg til andre enn de som har den samme faglige bakgrunn.

For det er vanskelig å forenkle det kompliserte. Og for den som står midt i det kan det være ekstra vanskelig å se hvorfor noe skulle være mer relevant enn noe annet. For alt henger jo sammen.

Det er nettopp dette en god designer vil kunne utfordre deg på. En designer kan hjelpe deg med å skrelle fra de faglige definisjonene og spesifikasjonene til det du sitter igjen med er selve kjernen av budskapet ditt. Denne kjernen kan deretter formes og tilpasses så den presenteres på brukerens vilkår, ikke avsenders. Det gjør budskapet enklere å forstå og mer relevant for den aktuelle målgruppen. Det gjør at de som tidligere kun har preket til koret kan nå veldig mye bredere.