Reklamebransjen har ødelagt internett

Du har sikkert hørt om popups, de små irriterende vinduene som kan dukke opp plutselig mens du leser en artikkel på nett. Æsj, popups tenker du, de er så sykt irriterende. Men hva om jeg sier at de en gang i tiden hadde sin funksjon og kunne være veldig nyttig?

Internett er under konstant endring. Det er på godt og vondt blitt den største kilden til informasjon i dag. Men gud så mye nytteløst det er der og. Før JavaScript og moderne teknologi hadde utviklere færre verktøy til å få til ting de ville oppnå. De fleste var helt avhengig av verktøyene som fulgte med nettleseren for å få brukeren til å gjøre det de ønsket.

Popups, venn eller fiende

Popups var et av disse verktøyene. Det tillot oss å vise et lite stykke innhold isolert fra resten av siden. For eksempel et bildegalleri eller et kontaktskjema. Det var et verktøy for å gjøre brukeropplevelsen bedre.

Men popups har i dag et ekstremt, og velfortjent, dårlig rykte. De er over alt, og har sjeldent relevant innhold. Mange nettlesere i dag blokkerer automatisk alle popups, og dersom du vil se den må du fortelle nettleseren at du faktisk ønsker det. På flere sider kan det være opp til 4 – 5 popups som blir blokkert daglig. Du får det bare ikke med deg.

Når jeg sier at reklamebransjen har ødelagt internett så er det ikke for å lage en provoserende tittel, eller et dårlig forsøk på “clickbait”. Jeg mener oppriktig at gjennom tiden har reklamebransjen pushet og pushet grensen for hvordan de kan utnytte teknologien best for å komme fram til brukeren, og resultatet er at færre og færre ser annonser og at vi har generelt blitt immune mot de.

Popups. Laget for å levere innhold men misbrukt for å levere alt annet.

Mer svada, mindre innhold

Det startet med popups, men i dag er det så mye, mye mer. I dag har du overlays (innhold som legger seg over innholdet ditt), litt som en mer moderne popup. Du har artikler som går over flere “sider” fordi de ønsker å servere deg flere annonser for hver gang du går til en ny side (som om at det ikke går an å scrolle). Det er “inspirerende” artikler på nyhetssider som er kjøpt og betalt av annonsører, såkalt Content Marketing. Nettsider som vil sette opp “notifications” umiddelbart når du går inn på siden. Det er anbefalte sider på facebook. Det er annonser for headset over hele facebook fordi du nylig var innom elkjøp.no for å kjøpe et nytt headset. Headset reklamer til en som nylig har kjøpt headset, kjempebra internett.. takk for den liksom. Ikke creepy i det hele tatt nei.

Den moderne nettsiden i dag er 5 kilo annonser liggende over 5 gram innhold.

Hvis jeg ikke finner det jeg er ute etter på en nettside i løpet av ca. 30 sekunder er det en stor sjanse for at jeg går ut og finner en annen resurs. Får jeg en beskjed om at nettstedet jeg besøker, for første gang, ønsker å sende meg varsler hver gang de oppdaterer, avviser jeg denne umiddelbart. Jeg har jo ikke begynt å lese innholdet en gang. Hvordan i all verden skal jeg vite om jeg har lyst til å besøke dette nettstedet igjen? Og sist men ikke minst; åpner jeg forsiden til et nettsted og det første jeg ser er en popup som sier at jeg burde melde meg på nyhetsbrevet deres, lukker jeg siden umiddelbart.

Kampen mot annonsene

Apple har tatt sterke grep selv fordi annonsene er gått av skaftet. Det er ikke lenger mulig å ha autostart på en film med lyd i Apples nettleser Safari. Den blokkerer bort påtrengende annonser og popups.

Google rangerer nettsteder med påtrengende annonser lenger ned på i søkeresultatene sine, fordi det skaper genrelt dårlige opplevelser.

Reklamebransjen pusher på og responsen til dette er at flere og flere blir beskyttet fra annonser, enten ved at de ikke vises som annonsøren vil, at nettsiden din ligger på side 2 på søkeresultater eller at AdBlock fjerner de totalt.

The state of the blocked web – 2017 Global Adblock Report. pagefair.com

AdBlock til redning

AdBlock startet som en egen liten plugin til de litt mer teknisk kyndige som ønsket å unngå annonser. Nå er det nesten blitt folkemunne når vi snakker om nettlesere. Jeg bruker selv AdBlock og har diverse “whitelist” filter for sider der den ikke er aktiv. Jeg velger altså selv hvor jeg vil se annonser (for å støtte sider eller fordi jeg faktisk vil ha annonsene).

Det er de færreste som gjør dette. Mange ignorerer annonsene 100%, og i et siste desperat forsøk kan nettsider fortelle deg at de ser at du bruker AdBlock og de trygler deg om å skru av for å kunne fortsette å lage innhold.

Reklamebransjen prøver så godt de kan å komme seg forbi denne velbygde muren for å snakke med deg. Og ser vi på statistikken for bruk av AdWords kan vi skjønne hvorfor annonsørene begynner å bli desperate.

Skutt seg selv i foten

Reklamebransjen har rett og slett skutt seg selv i foten. Istedenfor å balansere innhold og annonser har de hele tiden prøvd å utnytte det på det høyeste. Popups, overlays og annonser har et ekstremt dårlig rykte. Og Content marketing, clickbait mm. er på god vei å bli fullstendig ignorert. Og så kan man spørre seg, om reklamebransjen fortsetter slik de gjør i dag, hva blir det neste?

Skap en balanse

Det er på tide å roe ned og gjenoppta litt av tilliten fra brukerne. Akkurat nå er vi litt for opptatt. Vi bruker mesteparten av tiden på å slette alle GDPR mailene vi får. GDPR fra pizza-plassen vi bestilte fra den ene gangen, eller nettbutikken du brukte i 2008. Og så må vi jo ikke glemme å samtykke alle disse cookies som er over alt. Hva nå enn det er..

Vi har rett og slett ikke tid til å gi oppmerksomheten vår til en påtrengende popup, da lukker vi heller siden og puster ut.

Istedenfor å åpne forsiden til nettsiden din med en popup som spør om brukeren vil melde seg på ditt nyhetsbrev. Hva med en algoritme som ser hvor lang tid og hvor mange sider som blir lest før du blir spurt?

Istedenfor å trygle og be om at en bruker skal like og dele innholdet ditt på Facebook, hva med å lage godt nok innhold som gjør at folk har lyst til å dele? Og har de ikke lyst, er ikke det også greit?

Istedenfor å ha en relativt kort artikkel gå over fire sider proppfull med annonser, hva med å ha en enkel leselig artikkel som gir brukeren en god følelse og dermed engasjere seg videre på siden din?

Teknologien stopper ikke og det er kommunikasjonsbyråene og reklamebransjen sitt ansvar å bruke de nye verktøyene ansvarlig. Ikke tråkk over grensen, for det er ikke lenge før papiravisa appellerer igjen.