Hei, Mari!

Vår nye daglige leder - den yngste i flokken - er utdanna økonom, miljø- og bærekraftsforkjemper, og klar for å lede firmaet i en ny og moderne retning.

Litt om bakgrunnen din?

Jeg er utdanna økonom fra CBS i København, med utvekslingsopphold i Boston og Lisboa. Jeg fordypet meg i samfunnsansvar og bærekraft, internasjonale markeder og hvordan økonomiske tilnærminger kan være en del av løsningen på globale utfordringer. Jeg har også hatt internships i New Delhi og Hanoi hvor jeg jobbet med forvalting av naturressurser. Utover dette har jeg reist mye og trives med en hektisk og aktiv hverdag, med mange baller i luften og planlagte eventyr.

Og så havnet du i et design- og kommunikasjonsbyrå?

Ja. En av grunnene til at jeg studerte økonomi var nettopp for å holde muligheter åpne. Bærekraft har blitt en trend på tvers av bransjer, og det er veldig interessant å se hvordan kommunikasjonsbransjen nå tar det til seg. At jeg havnet nettopp her var kanskje tilfeldig, men føles helt rett. Faglig innsikt og strategiske overveielser må kommuniseres, og jeg er overbevist om at effektiv kommunikasjon er en viktig brikke i å realisere potensialer og oppnå resultater. På lik linje må det som kommuniseres være forankra i strategi og reelle handlinger. Økonomiske beslutninger og kommunikasjon henger sammen og kan spille hverandre bedre, om det kobles riktig.

Hvordan blir det å lede en gjeng kreative?

Nå har jeg heldigvis jobbet tett med denne gjengen en stund. På én måte utfyller vi hverandre ganske godt. Det er utrolig inspirerende og moro å jobbe med noen som ser ting med et helt annet blikk enn jeg gjør selv. Uten at jeg helt forstår mekanismene bak eller kan sette fingeren på den kreative prosessen, klarer de å omforme konkrete setninger og verdier til visuelle uttrykk og stemninger. De henter frem assosiasjoner og spiller på et mye bredere spekter enn jeg selv besitter. Ofte føler jeg at jeg ser arbeidet mer med kundens øyne, og nettopp det tror jeg kan være en fordel. Vi tar diskusjonene og spiller hverandre gode.

Hva er ambisjonene dine videre for Big Fish?

Big Fish har eiere i ryggen som støtter en offensiv satsing og nytenking, og vi har ansatte som brenner for det de gjør. Nettopp dette ønsker jeg å nyttiggjøre og synliggjøre enda mer. Selvfølgelig ønsker vi å vokse i fremtiden, men det aller viktigste for meg er at vi opprettholder det interne engasjementet, gleden og stoltheten vi legger i arbeidet vårt, og at vi fortsetter å strekke oss for hele tiden å levere det beste produktet til kundene.

Hvis du skulle gitt fremtidige kunder et tips, hva ville det vært?

Det må nok være at hvis du først bruker ressurser på å involvere kreative for å utføre en jobb, bør du gi dem friheten og tilliten til å gjøre det de er best til. Korrektur og preferanser er det selvfølgelig rom for, men jeg har sett hvordan mikromanagement og kontrollstyring kan kvele motivasjonen og den kreative prosessen – og hvor fantastisk bra resultat kan bli uten.